Speel het spel ‘Ontsnapt aan de galg’ tijdens de workshop Legendarisch Pitchen
Workshop: Legendarisch Pitchen
Hoe laat jij een onvergetelijke indruk achter?
Stel je voor, je bent op een netwerkbijeenkomst en iemand vraagt wat je doet. En je antwoordt: ‘Ik ben Jan, ik kom uit Lansingerland en ik help mensen met hun administratie.’ De ander denkt: leuk, daar ken ik er meer van. Jullie hebben het even kort over hoe de bijeenkomst verloopt, over wat koetjes en kalfjes en gaan ieder weer jullie eigen weg. Hoe groot is de kans dat de ander jou zal onthouden?
Dezelfde situatie. Je bent op een netwerkbijeenkomst en iemand vraagt wat je doet. En je antwoordt: ‘Ik ben Jan, ik kom uit Lansingerland en deze week heb ik een ondernemer 10.000 euro bespaard.’ De ander denkt: dat is interessant en vraagt verder. Wat was er aan de hand? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Kun je dat ook voor mij doen? Hoe groot is nu de kans dat de ander jou zal onthouden?
Bescheidenheid siert de mens
Gefeliciteerd, je bent ondernemer van het jaar! Je reageert met een dank je wel en je voelt je trots. Maar tegelijkertijd denk je: ik doe toch gewoon mijn werk? Dit is toch gewoon wat mensen van mij horen te verwachten? Waar in Amerika de ene na de andere award wordt uitgereikt om de medewerker van de maand te prijzen, staan we in Nederland zoals we dat dan zo mooi zeggen “met beide benen op de grond”. Met adagia als ‘bescheidenheid siert de mens’ en ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ zijn wij de ‘nuchtere Hollanders’.
Maar hoe zou de wereld er uitzien als we wat van die bescheidenheid overboord zouden gooien? Wat zou er gebeuren als we allemaal handelen naar onze ‘moments of fame’? Wat voor een impact zou dit hebben op je carrière of je onderneming? Wat voor een impact zou dit hebben op de voortgang van de ontwikkelingen in de wereld?
Het zijn de visionairs die we onthouden met spreuken zoals ‘Vaak weten mensen niet wat ze willen, totdat je het hen toont.’ Oftewel: Wij weten wat je wilt, aldus Steve Jobs. Ze inspireren ons, we volgen ze op de voet en ze leven naar hun dromen en idealen. Het zijn deze mensen die impact hebben, succesvol zijn en die straks onze geschiedenisboeken zullen vullen.
De reis van de held
Heb jij niet de ambitie om wereldberoemd te worden? Dan hebben we goed nieuws voor je: dat hoeft namelijk ook helemaal niet. Hoeveel goedlopende organisaties zijn er wel niet waar je misschien wel nooit van hebt gehoord? Of waar je de directeur niet van kent? Omdat ze niet voorbij komen op je social media omdat je niet hun doelgroep bent? Of doordat ze voornamelijk via-via klanten bereiken en via een netwerk? Of omdat de directeur het gevoel heeft dat het niet om hem draait. Of, om met nog maar zo een mooi Nederlands spreekwoord te komen, omdat we van mening zijn dat hoge bomen veel wind vangen.
Maar het feit is wel dat iedereen een verhaal heeft. Een verhaal dat er toe doet om naar buiten te brengen. Of dat nu op privé of op zakelijk vlak is. Het is de reis van het leven dat we allemaal meemaken, ieder op zijn eigen manier. Het is een reis via bergen en dalen, via asfalt tot haast onbegaanbare wegen, met tussenbestemmingen die je al van verre kunt zien of nog nauwelijks zichtbaar door alle kronkelingen in de weg. Het gaat over wat jij leert gaandeweg en zoals Mieke Bouma of Joseph Campbell zeggen: het is juist de heldenreis die het verhaal maakt.
Jij bent een held!
Als je aan een reis van een held denkt, dan denk je misschien niet in eerste instantie aan jouw eigen verhaal. Een dappere strijder? Mij niet gezien? Maar als we kijken naar de definitie van een held dan staat dat voor iemand die uitblinkt door moed. Een held is iemand die geconfronteerd met gevaar en rampspoed of vanuit een zwakke positie, moed en de bereidheid tot zelfopoffering toont voor een grotere zaak. En als we dit refereren aan ons eigen leven dan hebben de meesten van ons genoeg voorbeelden hiervan.
Wat deed je toen je niet aangenomen werd voor de opleiding? Toen je werd afgewezen voor die ene baan? Toen corona om de hoek kwam kijken en zo van de ene op de andere dag je business compleet op zijn kop zette? Wachtte je af of kwam je in actie? Wat heb je ervan geleerd? Welk advies zou je een ander geven die in diezelfde situatie zit?
Naast moeilijke momenten kent een held ook euforische momenten. Wat zijn voor jou de grootste en mooiste momenten uit je leven? Uit je carrière? En binnen je bedrijf? Wat deed je toen je afstudeerde? Hoe vierde je je eerste recordomzet? Wat voelde je toen je werd aangenomen voor die ene baan?
En jij bent legendarisch!
Hoe vaak deel je jouw verhaal? En hoe deel je dat verhaal? Ben jij de boekhouder? Of ben jij degene die 10.000 euro heeft bespaard voor één van jouw klanten?
Wat is jouw verhaal als ondernemer? En waarom zou je dat willen delen? Verhalen zijn er om gedeeld te worden, om kennis en ervaringen over te dragen, om anderen te inspireren. Je bent pas echt dood als er niet meer over je gepraat wordt. Maar hoe zorg je nu tijdens het leven dat mensen over je praten? Besef: jij bent legendarisch. Zodra jij jouw verhaal baseert op de principes van de reis van de held word jij diegene over wie iedereen nog steeds bijzondere verhalen vertelt, ook al ben je daar zelf niet bij aanwezig. De perfecte mond-tot-mond reclame!
Impact met jouw legende
Wil jij meer impact met dat wat jij zegt? Durf jij het aan om je ‘kop boven het maaiveld’ uit te steken en deins jij niet terug voor een uitdaging? Dan is deze workshop jou op het lijf geschreven. We duiken in de wereld van de legendes en verhalen zodat jij naar huis gaat met een goed gefundeerde, creatieve en legendarische pitch die je kunt gebruiken tijdens een netwerkevenement, op je CV of plaatsen op je website. En je krijgt de tools om zelf nog meer van jouw ‘legendes’ te maken. Je maakt kennis met 12 soorten helden en we gaan in op jouw heldenreis. Kortom: na het volgen van deze workshop zorg jij dat mensen jou niet vergeten!
Wie zijn jouw begeleiders?
Deze workshop wordt begeleid door Hans van Woerkom en Ciska Harte-Hoogervorst. Hans is een professionele verhalenverteller en presentatiecoach. Met veel passie en enthousiasme ondersteunt hij mensen om hun boodschap op een krachtige manier aan het voetlicht te brengen. Ciska is werkzaam op het gebied van leiderschap en houdt zich bezig met vragen zoals ‘wat is mijn invloed/impact op anderen?’ en ‘hoe groei ik in mijn leiderschapsrol?’. Daarnaast is ze ludodidacticus, wat betekent dat ze spellen ontwikkelt op het gebied van leiderschapsontwikkeling.
Hans en Ciska hebben elkaar een aantal jaar geleden via het ondernemersnetwerk BNI ontmoet en er was meteen een klik. Het gevoel dat we onze kennis en kunde konden bundelen was sterk. We delen de overtuiging dat er teveel mooie en inspirerende verhalen zijn die nooit zullen worden verteld. En dat resulteerde in deze workshop.
Het vertellen van verhalen doen we al zolang we ons kunnen heugen. Het maakt de wereld mooier, het verbindt mensen met elkaar en het zorgt ervoor dat we ons blijven ontwikkelen. Daarom redenen genoeg om ons hiervoor in te zetten.
Praktische informatie over de workshop
- Voor iedereen die op zoek is naar een creatieve en unieke wijze om zichzelf voor te stellen;
- Je gaat met minimaal één legendarische pitch naar huis en krijgt de tools om meerdere varianten zelfstandig verder uit te werken;
- Een praktische workshop waarin we theorie omzetten in de praktijk door middel van actieve werkvormen zoals spel;
- Open inschrijving, maar op verzoek ook beschikbaar als in-company training;
- Tijdsbesteding: 4 uur
- Groepsgrootte: 6-8 deelnemers
- Gedreven, enthousiaste en professionele begeleiding.