Learnful Playing: Een Nieuwe Blik op Spelen en Leren
In de wereld van educatie en training wordt veel gesproken over “playful learning” – leren met gebruik van speelse elementen. Maar wat als we dat idee omdraaien? Wat als we niet proberen leren speels te maken, maar spelen leerzaam? Het idee van “learnful playing” nodigt ons uit om spelervaringen zo goed te maken dat leren bijna als vanzelf gebeurt.
Tijdens de sessie “Doing the twist – Learn(ful) playing” van Josef Florian Micallef op de ECGBL 2019 (European Conference on Games Based Learning) werd dit concept verkend. Hij stelde dat educatieve games en activiteiten vaak effectiever zijn als de focus ligt op één cruciaal aspect: sterk spelontwerp.
De Kracht van Sterk Spelontwerp
Een goede game boeit, daagt uit en inspireert. Wanneer het spelontwerp de aandacht grijpt, wordt de ervaring een solide basis om leerdoelen te bereiken. Hier zijn enkele redenen waarom sterk spelontwerp essentieel is:
- Engagement staat centraal: Een goed spel houdt spelers betrokken en gemotiveerd.
- Ervaring boven uitleg: Spelen biedt een context waarin deelnemers zelf ontdekken, experimenteren en leren.
- Intrinsieke motivatie: De uitdaging en beloning binnen het spel stimuleren deelnemers om verder te gaan, zonder dat externe druk nodig is.
In plaats van te beginnen met de vraag: “Hoe maken we dit leerdoel leuk?”, kunnen ontwerpers zich beter richten op de vraag: “Hoe maken we dit spel geweldig, zodat leren vanzelf volgt?”
Voorbeelden van Learnful Playing
- Escape Rooms: Puzzels en uitdagingen die samenwerken en kritisch denken stimuleren, terwijl deelnemers onderdompelen in een meeslepende ervaring.
- Bordspellen: Denk aan spellen die samenwerking, strategie en probleemoplossing combineren, zoals Pandemic of Codenames.
- Digitale Games: Van simulaties tot role-playing games die complexiteit en diep leren mogelijk maken.
Learnful Playing in Onderwijs en Training
Learnful playing kan toegepast worden in verschillende contexten:
- Bedrijfstrainingen: Gebruik spellen om soft skills zoals leiderschap, communicatie en teamwerk te versterken.
- Onderwijs: Integreer games die complexe concepten toegankelijk maken, zoals geschiedenis, natuurkunde of economie.
- Persoonlijke Ontwikkeling: Spellen als middel om zelfvertrouwen, creativiteit en probleemoplossend vermogen te vergroten.
Een Uitnodiging tot Reflectie
Het idee van learnful playing roept een belangrijke vraag op: hoe kunnen we de kracht van spelontwerp benutten om leren te verdiepen? Het vereist een verschuiving in mindset, waarbij ontwerpers en facilitators spelen serieus nemen als platform voor groei.
Laten we de discussie voortzetten. Hoe zie jij de balans tussen leren en spelen? Moeten we als ontwerpers meer focus leggen op gameplay? Neem contact op om verder te praten of verdiep je in dit onderwerp tijdens de opleiding Game Facilitation & Design.