Weet jij wat ik weet?

Weet jij wat ik weet?

We kunnen ons geen wereld meer voorstellen zonder data. Vroeger hadden we maar heel weinig data, maar tegenwoordig is big data een gemeengoed. Maar wat als deze data onze hele wereld gaat overnemen?

Is het niet eng dat bedrijven meer over jou weten dan jij over jezelf? Dingen zoals wanneer en hoe vaak je je e-mail checkt, hoe vaak je online bent, je rijgedrag, wanneer onderdelen van je auto moeten worden vervangen, wanneer je probeert zwanger te worden, boeken die je interessant vindt en dromen die je uit wilt laten komen. Gedrag en patronen die worden weergegeven in data is een machtig middel voor marketing experts en wordt gebruikt in elke organisatie.

Ondanks dat het lijkt dat we in onze big data wereld zelf nergens meer aan hoeven te denken, moeten we wel kritisch blijven nadenken als we data gebruiken. In de TedTalk van Susan Etlinger wordt de grootste uitdaging van big data besproken: je kunt data op alle manier interpreteren. Data kan verschillende dingen betekenen, alles afhankelijk van de context waarin het wordt geplaatst. Daarom is een kritische blik nodig op deze data zodat we deze volledig begrijpen en op een juiste manier gebruiken.

Dit doet me denken aan de vraag die ik mezelf vaak heb gesteld: wat wil ik doen met de data die beschikbaar is? Als manager kon ik alle data krijgen die ik maar wilde hebben, zodat ik precies kon zien wat elke medewerker de hele dag deed. Ik was in staat om resultaten en mensen te micro-managen. Maar wilde ik dit wel? Zou je relatie met de werknemer niet gebaseerd moeten zijn op vertrouwen in plaats van prestatie gedreven data? En wie zou mij zeggen dat de data die ik kreeg correct was, wie zou mij uitleggen hoe ik de data moest interpreteren? Kortom: hoe zorgde ik ervoor dat de data mij niet ging misleiden? Het hielp me enorm om kritisch te blijven nadenken, zoals Susan Etlinger ook uitlegt.

Het hebben van al die big data is geweldig, maar ik denk dat er een paar punten zijn om in gedachten te houden:

  • Big data moet weer teruggebracht worden naar small data. Dit is het doel van “data humanism”. Het terugbrengen helpt ons om meer kwaliteit in de data te krijgen in plaats van ons alleen op kwantiteit te richten.
  • Gebruik data voorzichtig: ben zeker dat de data die je gebruikt juist is. Denk hierbij aan ‘fake news, verkeerde data in een verkeerde context, etc.
  • Verwijder data die niet interessant voor je is en focus je op de data die jij van belang acht.
  • Zorg dat je de impact van data op privacy weet: denk aan de EU General Data Protection Regulation die ingaat vanaf 25 mei 2018 die regels geeft over het bewaren van persoonlijke data.
  • Data zal nooit oplossingen geven voor problemen.

Als we terugkijken naar vroeger toen we bijna geen data beschikbaar hebben, zou dat een optie zijn? Kunnen en willen we naar een wereld zonder data toe? Een wereld zonder data zal resulteren in meer creatieve uitspattingen, meer trial & error activiteiten en geeft meer vertrouwen om onze intuïtie te volgen. Maar tegelijkertijd zal dit proces tijd en energie kosten en minder effectief zijn dan wanneer data wordt gebruikt om bepaalde beslissingen te nemen. Uiteindelijk hebben we data nodig om onszelf, onze bedrijven en onze wereld te verbeteren. De enige vraag is: hoe zorgen we ervoor dat de data op de juiste wijze wordt gebruikt?